CLUBUL DE CARTE. „Cuțitul” lui Salman Rushdie și „Mașinăria de minciuni” a lui Philip N. Howard. Al Doilea Război Rece în plină desfășurare

Publicat:

Distribuie articolul:

Inevitabil. De la publicarea Versetelor satanice, Salman Rushdie a trăit imaginîndu-și potențialul asasin. Au trecut câteva decenii de istorie de la condamnarea la moarte a lui Salman Rushdie proclamată de ayatollahul Khomeini în 1989, odată cu publicarea cărții considerată o blasfemie, până în 2022 când a fost atacat cu un cuțit la New York, în timpul unui eveniment cultural.

În cei peste 33 de ani de la condamnarea la moarte, a primit mii de amenințări cu moartea, a trăit având domicilii secrete, protejat de servicii. Salman Rushdie (foto jos) este cetățean americano-britanic. În acest interval de timp în care scriitorul și-a scris cărțile, Cortina de Fier a căzut, URSS s-a prăbușit, Vladimir Putin a fost ales în 2000, Occidentul a închis ochii atunci când Putin a anexat Crimeea, a închis ochii la toate declarațiile politice belicoase pentru că Occidentul era preocupat să facă afaceri cu Rusia, China a devenit o mare putere economică, aliindu-se cel puțin declarativ cu Putin.

Amenințările nucleare ale lui Putin amintesc de Războiul Rece dintre URSS și Occident. Un Al Doilea Război Rece este în plină desfășurare. Războiul din Ucraina a readus aminte lumii că libertatea și pacea nu sunt eterne. Tensiuniile din Orientul Mijlociu sunt tot mai puternice și mai complicate. Schimbările majore în ceea ce privește alianțele care s-au consolidat odată cu conflictele militare din zonă impun rearanjări geopolitice.

Fiecare țară își face lista de cheltuieli militare ogligatorii, de strategii militare, din Europa până în spațiul Indo-Pacific și Orientul Mijlociu. Poziția tot mai izolaționistă a SUA pune Europa în situația în care trebuie să își regândească din țâțâni politica de securitate. Dincolo de reciclarea armamentelui de orice calibru, din orice conflict militar în desfășurare, lumea a devenit un loc periculos.

Atacul asupra lui Salman Rushdie poate părea un mic detaliu într-o lumea care trăiește politic și militar pe fast forward. Dacă deschizi orice device, de la telefon la laptop, televizor, ți se servește violență în toate modurile imaginabile. Fiecare individ în parte este astăzi, fiind conectat, subiect al unui atac direct sau indirect. Violența remodealeză lumea, iar asta este îngrijrorător. Efectele războiul din Ucraina și al celui din Israel și Fășia Gazam din Orientul Mijlociu, pot duce în orice direcție. Unde sunt astăzi ancorele?

Vulnerabilitatea oricărui individ în raport cu rețelele sociale este un fapt, explozia tehnologiei care odată cu super-eficientizarea fragilizează și mai mult țesătura socială, războiul de oriunde care a evoluat tehnologic, dar, iată, se poartă și convențional pare că trage toată lumea într-o încleștare politico-economico-militară – un tablou în tușe negre. Într-un astfel de tablou, dezinformarea a devenit o armă redutabilă și periculoasă ca orice altă armă a unui arsenal militar generic. Schimbă comportamente sociale, politice, econimice și militare. Să încerci să înțelegi lumea în care trăiești este esențial. Informează-te și citește.  

Cuţitul. Reflecții în urma unei tentative de asasinat”, de Salman Rushdie, Editura Polirom, 2024, traducere din limba engleză și note de Dana Crăciun

„Trecuseră treizeci și trei de ani și jumătate de la faimoasa condamnare la moarte proclamată de ayatollahul Ruhollah Khomeini împotriva mea și a tuturor celor implicați în publicarea Versetelor satanice și mărturisesc că pe parcursul acestor ani mi‑am imaginat uneori cum asasinul se ridică la vreun eveniment public și se repede la mine exact în acest fel. Așa că primul meu gând când am văzut această siluetă ucigașă năvălind spre mine a fost: Așadar, tu ești. Iată‑te. Se zice că ultimele cuvinte ale lui Henry James ar fi fost: «Așadar, în cele din urmă a venit distinsa chestiune». Și la mine venea moartea, dar nu mi‑a dat impresia c‑ar fi distinsă. Mi‑a dat impresia de anacronism.” (Salman Rushdie)

„N‑am văzut cuțitul sau cel puțin nu‑l țin minte. Nu știu dacă a fost unul lung sau scurt, cu lama lată, de vânătoare, sau îngustă, ca un stilet, zimțată ca la un cuțit de pâine sau curbată ca o seceră, un briceag de copil al străzii sau chiar un cuțit obișnuit de tăiat carnea, furat din bucătăria maică‑sii. Nici nu‑mi pasă. Arma aceea nevăzută a fost suficient de utilă și și‑a făcut treaba.” (Salman Rushdie)

Salman RUSHDIE s‑a născut la Bombay (azi Mumbai), în 1947. La vârsta de treisprezece ani a plecat în Anglia, unde a studiat istoria la prestigiosul King’s College din Cambridge. După absolvire s‑a mutat la Karachi, în Pakistan. A avut o scurtă şi nefericită experienţă în televiziune, după care s‑a întors în Anglia, unde şi‑a construit o carieră de scriitor profesionist.

A debutat în 1975, cu Grimus, dar romanul care l‑a impus definitiv a fost Copiii din miez de noapte (1981), distins în acelaşi an cu Booker Prize şi cu The Booker of Bookers în 1993. I‑au urmat volumele Ruşinea (1983), Versetele satanice (1988), pentru care a fost condamnat la moarte de ayatollahul Khomeini în 1989, Harun şi Marea de Poveşti (1990), Ultimul suspin al Maurului (1995), Pământul de sub tălpile ei (1999), Furie (2001), Shalimar clovnul (2005), Seducătoarea din Florenţa (2008), Luka şi Focul Vieţii (2010), Doi ani, opt luni şi douăzeci şi opt de nopţi (2015), Casa Golden (2017), Quichotte (2019), Oraşul Victoriei (2023). Pe lângă romanele menţionate, a mai publicat culegerea de povestiri Orient, Occident (1994), volumele de publicistică Patrii imaginare (1992) şi Dincolo de limite (2002) şi jurnalul de călătorie Surâsul jaguarului (1987).

În 2012 i‑a apărut volumul de amintiri Joseph Anton: Memorii. De‑a lungul carierei, Rushdie a fost recompensat cu numeroase distincţii literare pe lângă cele amintite mai sus: Golden PEN Award, premiul James Tait Black Memorial, James Joyce Award, Prix du Meilleur Livre Étranger. În 1983 prozatorul a devenit membru al Royal Society of Literature. În 1999, Franţa i‑a acordat titlul de Commandeur de l’Ordre des Arts et des Lettres. În 2007 i‑a fost decernat titlul de Cavaler al Imperiului Britanic, iar în 2008 a devenit membru al American Academy of Arts and Letters.

Din anul 2000, Salman Rushdie locuieşte în SUA, în New York City. În 12 august 2022, pe când se pregătea să ţină o conferinţă la Institutul Chautauqua din Chautauqua, New York, a fost înjunghiat de mai multe ori pe scenă de un bărbat în vârstă de douăzeci şi patru de ani din Fairview, New Jersey. Scriitorul a supravieţuit, dar a suferit răni grave, în urma cărora şi‑a pierdut vederea la un ochi şi capacitatea de a‑şi folosi o mână. Despre această experienţă traumatizantă scrie în cea mai recentă carte a sa, Cuţitul. Reflecţii în urma unei tentative de asasinat. *Foto autor: © 2024, Rachel Eliza Griffiths

Mașinăria de minciuni. Cum salvăm democrația de armatele de troli, roboții înșelători, operațiunile de știri false și agenții din politică”, de Philip N. Howard, editura Paralela 45, 2023, traducere de Claudiu Neacșu

Textul de prezentare pe coperta a 4-a. ”Tehnologia transformă politica. Ce pot face oamenii? Minciunile politice nu sunt noi, dar metodele prin care se răspândesc în prezent sunt inovatoare. Diverși politicieni se atacă între ei în social media folosind boți. Lobbiștii plătesc pentru reclame online care le susțin interesele.

Conspiraționiștii dau mai departe știrile extremiste. Unele partide politice creează profiluri false pe site-urile matrimoniale, pentru a atrage tinerii să le voteze candidații. Regimurile dictatoriale și autoritare descurajează disidența prin zvonuri în mediul virtual. Există chiar și agenții guvernamentale însărcinate cu dezinformarea cetățenilor din alte țări.

Trăim într-o lume în care tehnologia ajută entitățile cu interese politice și comerciale obscure să ne distragă atenția cu informații irelevante, să ne învenineze dezbaterile prin mesaje virulente și să ne dilueze încrederea în democrație. Într-un final, minimalizăm sau chiar normalizăm realitatea că ne sunt extrase și prelucrate ori furate și vândute datele personale, fără să aflăm în mâinile cui au ajuns. Manipularea politică online nu se va opri, câtă vreme mașinăriile de minciuni nu vor fi demontate. Cartea de față deschide o cale nouă pentru democrație.”

Mai multe articole

SUSȚINE PROIECTUL MEDIAQUALITY.RO

JURNALISM INDEPENDENT ȘI DE CALITATE

ASOCIAȚIA PRESĂ PE BUNE: ANCHETE ȘI INVESTIGAȚII

Cont donații: RO19BRDE350SV52123463500 B.R.D. - G.S.G., Cod SWIFT: BRDEROBU

Donează prin paypal icon

Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului MediaQuality.ro

Distribuie articolul:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.
Captcha verification failed!
Scorul utilizatorului captcha a eșuat. va rog sa ne contactati!

Cele mai noi articole

(P) Cine sunt primarii care au atras finanțări-record din PNRR

Primarii USR au profitat din plin de fondurile europene din PNRR, programul făcut de USR pentru dezvoltarea României, singurul plan serios de modernizare pe...

Povestea genții Lady Dior, spusă de Mircea Cantor la Romanian Creative Week: „M-am inspirat dintr-un cojoc cohănesc din zona de unde se trage bunica...

Cea de-a patra ediție a Romanian Creative Week (RCW), cel mai mare eveniment dedicat industriilor creative din UE, transformă clădirea-monument Baia Turcească, ridicată la...

Premierele primei săptămâni a Romanian Creative Week: Mircea Cantor va prezenta celebra geantă Dior la Iași. Zeci de expoziții, concerte și spectacole de teatru...

Cea de-a patra ediție a Romanian Creative Week (RCW), cel mai mare eveniment dedicat industriilor creative din UE, reunește timp de 12 zile, în...

Mănâncă broccoli, roagă-te, iubește

Invitat la o emisiune difuzată pe postul de televiziune Antena 3, Alexandru Rafila a gătit sufleu de broccoli, „rețeta copilăriei sale”. Rafila își amintește cu...

Hackatonul pentru studenți, UniCredit Fin Tech Hack, la Romanian Creative Week: 48 de ore, pentru cea mai bună aplicație de banking. Premii de mii...

Maraton de fintech, de două zile, pentru a elabora conceptul unei aplicații mobile de banking – este provocarea pe care Romanian Creative Week (RCW)...

Irina Schrotter: „Iașul începe să culeagă roadele deschideriiși încrederii pe care o acordă tinerilor acestei țări”

Peste 1.000 de artiști români și străini, 200 de evenimente, 350 de voluntari, 12 zile, zeci de expoziții, festivaluri de film, de teatru și...

Articole asemănătoare

Zile ale dialogului cultural în cadrul Romanian Creative Week: “Conferințele Creativității” i-au adus la Iași pe Andrei Pleșu, Vasile Bănescu, Ioan Stanomir și Horia-Roman...

Patru dintre cele mai apreciate voci contemporane, intelectualii Horia-Roman Patapievici, Andrei Pleșu, Vasile Bănescu și Ioan Stanomir, inaugurează...

(P) Cine sunt primarii care au atras finanțări-record din PNRR

Primarii USR au profitat din plin de fondurile europene din PNRR, programul făcut de USR pentru dezvoltarea României,...

Povestea genții Lady Dior, spusă de Mircea Cantor la Romanian Creative Week: „M-am inspirat dintr-un cojoc cohănesc din zona de unde se trage bunica...

Cea de-a patra ediție a Romanian Creative Week (RCW), cel mai mare eveniment dedicat industriilor creative din UE,...

Premierele primei săptămâni a Romanian Creative Week: Mircea Cantor va prezenta celebra geantă Dior la Iași. Zeci de expoziții, concerte și spectacole de teatru...

Cea de-a patra ediție a Romanian Creative Week (RCW), cel mai mare eveniment dedicat industriilor creative din UE,...