CLUBUL DE CARTE: ”Spovedanie pentru învinși” de Panait Istrati. Utopiile secolului XX și ce învățăm din ele. Nimic

Publicat:

Distribuie articolul:

Am plecat în Rezidența Cărturești cu o valiză de cărți. Nicio exagerare. Documentarea este fundamentală. Pe lângă cărțile necesare proiectului de ficțiune cu care am câștigat Bursa Cărturești, timp de o săptămână am tot pus lângă valiză câteva cărți în afara temei de rezidență, convinsă că le voi lua. Până la plecare, în fiecare zi, am refăcut teancul cărților în afara temei. Sunt o cititoare care are permanent deschise mai multe fronturi și atunci negociez foarte greu cu mine în privința cărților, pe cine duc mai departe, pe cine las în urmă pentru ca mai apoi să revin, dar finalmente rezolvând fronturile. Ce rămâne nerezolvat de fapt e acolo pe o listă de revenire. În dimineața plecării, mi-au picat ochii pe cotorul unei cărți așezată în linie în bibliotecă.

Panait Istrati, Spovedania unui invins. Editura Dacia, 1991, cumpărată cândva în studenție,  profund marcată de lectură la aceea vreme. Aveam citite ca lecturi ale adolescenței Ciulinii Bărăganului, Cira Chiralina, Moș Anghel, Codin, dar Spovedanie pentru învinși era altceva. Revelație. Cartea a fost publicată după `89, întrucât în regimul comunist era printre lecturile interzise. Spovedanie pentru învinși este una dintre cărțile care, publicată la sfârștiul anilor `30, a detonat utopia bolșevismului. Nu era singurul. Panait Istrati cel care salutase cu entuziam Revoluția din octombrie 1917, prieten cu Romain Rolland, acceptat în cercul parizian al scriitorilor de stânga (Barbusse, Aragon și alții), prieten cu Cristian Rakovski, implicat în mișcările politice ale acelor vremuri.

Între 1927 și 1929 face o lungă călătorie în ”patria sovietelor”, va scrie această carte fiind profund afectat de adevărul descoperit dincolo de propaganda URSS și de  fantasmele epocii, a utopiei comunismului eliberator dincolo de care descoperă o luptă acerbă de acaparare a puterii, a privilegiilor, o farsă sinistră. La 15 octombrie 1929, la Paris, publică Spovedanie pentru învinşi, cartea a apărut ca un prim volum al trilogiei Spre altă flacără, care includea şi lucrările Soviete 1929,  de Boris Suvarin şi Rusia dezgolită, de Victor Serge, ambii membri marcanţi ai opoziţiei troţkiste din Uniunea Sovietică. Romain Rolland îl sfâtuise să nu publice cartea, Panait Istrati însă publică și devine astfel ținta unei campanii de linșaj în mediile intelectuale de stânga. Pentru context, un link la articolul scris de Andrei Crăciun în Sfera Politicii.

„<<Nu mai cred în sinceritatea înflăcărării tale dezordonate. Nu te învinovățesc pentru ceea ce nu puteai să fii, pentru ceea ce de altfel nu ai pretins să fii, UN MARXIST. Îți imput ție a nu fi ceea ce mărturiseai că ești: un răzvrătit, un refractar. (…) Anarhist, răzvrătit, nesupus? Să fim serioși! Patriot, antisemit, fascist!>> Acest text apare în publicația Monde, condusă de Henri Barbusse. Este aceeași publicație unde Istrati și-a publicat primele corespondențe de la Moscova, în 1927. Și mai era și portavocea Kremlinului la Paris. Stipendiată direct de Moscova, gazeta stalinistului Barbusse a fost în prima linie a transformării lui Istrati într-un „fascist“. De altfel, aceste atacuri din trena scandalului Constantinescu-Iași marchează o nouă serie de calomnii la adresa lui Istrati, care va muri câteva luni mai târziu (aprilie 1935)”. https://revistasferapoliticii.ro/sfera/205-206/pdf/205-206.03.Craciun.pdf

De citit și proaspăt publicată teză de doctorat a lui Andrei Crăciun, Panait Istrati. O biografie politică, Editura Zugzwang. https://editurazugzwang.ro/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR08d2ErByUXCN0lN0_9dgnTUHhDgdWJZViuR8wWSmiYuaBfwDM3KWsMVxY_aem_Aayyy96HclRJH2L5h-AHfpNB7MYYTeqo506Rkp9ar7gS1mte-Xlp9yVus3NuV3Vzjf85u4OTFUGIfCpwjdSMWClp

Cartea este o lectură obligatorie pentru că este o bornă importantă atunci când vrei să înțelegi secolul XX și utopiile care au răvășit Occidentul, dar și în contextul geopolitic de astăzi. Cartea conține Spovedanie pentru invinși, În URSS, Străbătând orașe și sate, stepe și mări, munți și fluvii, Afacerea Rusakov sau URSS de azi și Concluzii pentru luptători.

În Addenda, Două scrisori adresate lui Gherson, secretatarul GPU, Opinia lui Romain Rolland, Omul care nu aderă la nimic și Itinerar cronologic al călătoriei în URSS. O lectură necesară într-un secol XXI care se desfășoară sub semnul cinismului politic și militar, dar și al altor utopii, al unui transumanism al noilor științe și tehnologii în numele progresului și al ”eficientizării” vieții sub toate aspectele și care extrag omul din realitate și îl aruncă în virtual. Formularea e abrubtă, nu este locul aici al unei analize, dar scriitorul din mine citește în cheie personală un fel de distopie care se însăilează. În fond, o distopie e tot o utopie.

*Din detectivistica de pe internet, am aflat că Spovedanie pentru învinși a mai fost publicată de editura ART în 2010

https://www.editura-art.ro/info/carte/spovedanie-pt-invinsi-p-istrati-ed-bpt

„Învinși sunt toți oamenii care se gãsesc la sfârțitul sau spre sfârșitul vieții lor, în dezacord sentimental cu cei mai buni dintre semenii lor”. „Dezacord sentimental” înseamnă „acea penibilã despărțire care îl aruncă pe un om afarã dintr-o clasă, dupã o viață de aspirații comune acestei clase”.

„Mă dusesem în Rusia nu ca să descopăr la muncitorii «patriei proletariene» o bunăstare materială superioară celei pe care părțile burgheze o oferã muncitorilor ei. Câtuși de puțin. Aș fi închis chiar ochii în fața lipsei oricărei bunstări materiale, ceea ce nu e cazul. Dar eram ferm convins cã, din punct de vedere moral, din punctul de vedere al justiției elementare, «dictatura proletariatului» nu lasã nimic de dorit, nu poate fi decât sănătoasă, deoarece, dacã e foarte greu sã creezi confortul, nimic, absolut nimic, nu te împiedică să fii drept și cinstit”

Din detectivistica de pe internet, am aflat că a mai fost publicată de editura ART în 2010

Mai multe articole

SUSȚINE PROIECTUL MEDIAQUALITY.RO

JURNALISM INDEPENDENT ȘI DE CALITATE

ASOCIAȚIA PRESĂ PE BUNE: ANCHETE ȘI INVESTIGAȚII

Cont donații: RO19BRDE350SV52123463500 B.R.D. - G.S.G., Cod SWIFT: BRDEROBU

Donează prin paypal icon

Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului MediaQuality.ro

Distribuie articolul:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.
Captcha verification failed!
Scorul utilizatorului captcha a eșuat. va rog sa ne contactati!

Cele mai noi articole

Dansatorul de flamenco Alfonso Losa, considerat „maestrul maeștrilor”  la nivel mondial, a ridicat sala în picioare la Romanian Creative Week. Programul integral al festivalului...

Renumiți dansatori de flamenco și de dans contemporan la nivel mondial sunt prezenți în aceste zile la Iași în cadrul Romanian Creative Week (RCW),...

Celebrul artist Bruno Maria Bradt se întoarce în România pentru expoziția “Cântecul Vârstelor”, o premieră la Iași. Numeroase evenimente inedite, expoziții și spectacole au...

Romanian Creative Week (RCW), cel mai mare eveniment dedicat industriilor creative din Uniunea Europeană, găzduiește în cea de-a patra ediție o serie largă de...

Zile ale dialogului cultural în cadrul Romanian Creative Week: “Conferințele Creativității” i-au adus la Iași pe Andrei Pleșu, Vasile Bănescu, Ioan Stanomir și Horia-Roman...

Patru dintre cele mai apreciate voci contemporane, intelectualii Horia-Roman Patapievici, Andrei Pleșu, Vasile Bănescu și Ioan Stanomir, inaugurează în aceste zile, la Iași, la...

(P) Cine sunt primarii care au atras finanțări-record din PNRR

Primarii USR au profitat din plin de fondurile europene din PNRR, programul făcut de USR pentru dezvoltarea României, singurul plan serios de modernizare pe...

Povestea genții Lady Dior, spusă de Mircea Cantor la Romanian Creative Week: „M-am inspirat dintr-un cojoc cohănesc din zona de unde se trage bunica...

Cea de-a patra ediție a Romanian Creative Week (RCW), cel mai mare eveniment dedicat industriilor creative din UE, transformă clădirea-monument Baia Turcească, ridicată la...

Premierele primei săptămâni a Romanian Creative Week: Mircea Cantor va prezenta celebra geantă Dior la Iași. Zeci de expoziții, concerte și spectacole de teatru...

Cea de-a patra ediție a Romanian Creative Week (RCW), cel mai mare eveniment dedicat industriilor creative din UE, reunește timp de 12 zile, în...

Articole asemănătoare

Cum au ajuns banii publici din Târgu Jiu în conturile “Cosa Nostra”, prin mafia locală

Mai multe falsuri au fost descoperite în privința lucrărilor efectuate la modernizarea Căii Eroilor din Târgu Jiu, o...

Celebrul artist Bruno Maria Bradt se întoarce în România pentru expoziția “Cântecul Vârstelor”, o premieră la Iași. Numeroase evenimente inedite, expoziții și spectacole au...

Romanian Creative Week (RCW), cel mai mare eveniment dedicat industriilor creative din Uniunea Europeană, găzduiește în cea de-a...

Zile ale dialogului cultural în cadrul Romanian Creative Week: “Conferințele Creativității” i-au adus la Iași pe Andrei Pleșu, Vasile Bănescu, Ioan Stanomir și Horia-Roman...

Patru dintre cele mai apreciate voci contemporane, intelectualii Horia-Roman Patapievici, Andrei Pleșu, Vasile Bănescu și Ioan Stanomir, inaugurează...