CLUBUL DE CARTE. Neîncrederea. Cum funcționează România profundă, de Radu Umbreș. Sau cum, de fapt, neîncrederea e un efect social cauzat de o clasă politică ruptă de România reală

Publicat:

Distribuie articolul:

M-am apucat să citesc cartea lui Radu Umbreș pentru că mă interesează ce scrie și pentru că am descoperit, dincolo de titlul cărții foarte bun că pe măsură ce înaintezi în citirea ei îți relevă o analiză antropologică extrem de fină și seducătoare, dar am simțit din partea autorului o aplecare tandră asupra subiectului.

Cred că acest sentiment este un contrapunct la un altul. Pe măsură ce am început să citesc cartea, mi s-a cristalizat un gând care nu avea o formă până acum. Era doar o enervare persistentă. Mă refer la acele incursiuni jurnalistice la limită în care reporterul persistă în a filma țărani fără dinți, incoerenți și jerpeliți.

Schema asta de produs jurnalistic făcut pe genunchi, în care iei camera, mașina, cobori într-un sătuc și vânezi țăranii fără dinți și cu mințile împrăștiate a devenit general-valabilă și cred că extrem de comodă. Rareori, câte un jurnalist se mai abate de la această linie de jurnalism-grotesc.

Cartea lui Umbreș este scrisă pornind de la teren. Și nu oricum. N-a luat mașina și a oprit pentru o zi, nici măcar pentru două, ci timp de doi ani a locuit și muncit într-un sat din România. Un fel de deconstrucție până la miez, o privire atentă a tuturor straturilor sociologice care s-au așezat începând cu anii `90. Un fel de deconstrucție peste o altă deconstrucție care a fost căderea Comunismului și începutul capitalismului turbat al anilor `90.

Cartea asta ar trebui citită de jurnaliștii care au uitat cum se face profesia asta. Cartea asta ar trebui citită de politicienii care confundă politica cu traficul de influență, uitând care este de fapt menirea unui politician profesionist. Binele comun. Cartea asta ar trebui studiată în facultăți și de ce nu în licee. De ce a ales Radu Umbreș ”neîncrederea”, probabil că voi avea răspunsul la finalul cărții, dar intuiesc deja fiind la abia pagina 70, știind cum a evoluat societatea românească în ultimii peste 30 de ani, fiind parte din societate.

Neîncrederea la care se raportează Radu Umbreș este probabil suma tuturor frustrărilor, a lucrurilor neduse până la capăt, a lucrurilor făcute pe jumătate, a minciunilor, promisiunilor și falsurilor politice, a aventurierilor politici care au ros ca niște șobolani la rădăcina entuziasmului socio-politic al românilor care dorea și credeau că pot să construiască o societate în care cetățeanul simplu să nu se simtă mințit, înșelat, ignorat, deprimat încât să își ia lumea în cap. Comunitățile, mai ales în rural, unde efectul acestei deconstrucții se simte cel mai pregnant, sunt măcinate de neîncredere socială. Cum reconstruiești asta?

Chiar dacă autorul declară într-un interviu că nu știe dacă radiografia satului despre care a scris se poate extrapola la nivelul întregii Românii, rămâne un sentiment al cititorului care pe măsură ce înaintează în lectură se întâlnește cu lucruri știute, cu comunități cunoscute, cu tipologii întâlnite oriunde ai pune azi azimutul pe harta României. Probabil că modestia îl face pe autor să spună lucrul acesta. Cartea că este una de referință, un reper. Împărțită pe șapte capitole cu subcapitole, cu titluri extrem de edificatoare pentru conținut.

Titluri precum Trăind într-o cultură a neîncrederii, Povara istoriei, Moartea și regenerarea încrederii, Stabilitatea politică a fragmentărilor sociale sau Politică rituală sau tranzacții politice. Într-un fel, ceea ce Radu Umbreș a radiografiat/catalogat/studiat/cercetat la firul ierbii e ceea ce ți se relevă oriunde te-ai uita în România, rural sau urban. Citim până la ultima pagină și vom afla ce anume a vrut autorul să spună/scrie.

Antropologul Radu Umbreș predă la Facultatea de Științe Politice din cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative. Urmează o abordare cognitiv-evoluționistă în studierea interacțiunilor umane, a moralității și a cooperării, a ritualurilor și credințelor aparent iraționale și a transmisiei culturale. Participă la cercetări interdisciplinare din zona academică și socială și contribuie la diseminarea publică a științelor cognitive.

Mai multe articole

SUSȚINE PROIECTUL MEDIAQUALITY.RO

JURNALISM INDEPENDENT ȘI DE CALITATE

ASOCIAȚIA PRESĂ PE BUNE: ANCHETE ȘI INVESTIGAȚII

Cont donații: RO19BRDE350SV52123463500 B.R.D. - G.S.G., Cod SWIFT: BRDEROBU

Donează prin paypal icon

Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului MediaQuality.ro

Distribuie articolul:

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.
Captcha verification failed!
Scorul utilizatorului captcha a eșuat. va rog sa ne contactati!

Cele mai noi articole

Cel mai important candidat

Cel mai important candidat înscris în cursa pentru Cotroceni este Nicușor Dan. Ne-au spus acest lucru chiar contracandidații săi. „Problema noastră nu e domnul...

Restaurația USL. Între memorii afective și memorii afectate

„Ce blestem o fi pe poporul ăsta de a ajuns până la urmă să aleagă între doi foști comuniști: între Adrian Năstase și Băsescu?...

Candidații „putinieni”

Vă mai aduceți aminte de „candidatul manciurian”, cel din roman care a primit unele retușuri în adaptările cinematografice? Este personajul căruia i s-a spălat...

Lideri din întreaga lume cer repatrierea copiilor ucraineni ca element vital în calea către pace

Într-un gest de solidaritate fără precedent, sute de lideri politici, personalități publice și influenceri din Canada și Europa, inclusiv România, au transmis astăzi mesaje...

Federaţia Rusă şi teroarea ca armă de război

Masacrul din Duminica Floriilor este semnul terifiant al unei continuităţi. Pentru Rusia lui Vladimir Putin teroarea este unica manifestare a politicii externe, iar crimele...

Expoziție în premieră națională, la Iași: „Iconia”și tavanul „halucinant” al Palatului Culturii vor trnsforma complet realitatea, la Romanian Creative Week

Romanian Creative Week (RCW), cel mai important eveniment dedicat industriilor creative din Uniunea Europeană, anunță o serie de premiere marcante pentru ediția aniversară din...

Articole asemănătoare

Sute de artiști români și străini, prezenți în zeci de expoziții, transformă Iașulîntr-un epicentru european al artei, la Romanian Creative Week

Iașul devine capitala europeană a artei și creativității, în cadrul Romanian Creative Week (RCW), ajunsă la a cincea...

Cel mai important candidat

Cel mai important candidat înscris în cursa pentru Cotroceni este Nicușor Dan. Ne-au spus acest lucru chiar contracandidații...

Restaurația USL. Între memorii afective și memorii afectate

„Ce blestem o fi pe poporul ăsta de a ajuns până la urmă să aleagă între doi foști...

Candidații „putinieni”

Vă mai aduceți aminte de „candidatul manciurian”, cel din roman care a primit unele retușuri în adaptările cinematografice?...