Romanian Fashion Week (RFW), primul și cel mai important eveniment de modă din România, dedicat atât designerilor autohtoni, cât și celor internaționali, a anunțat lansarea a două apeluri de proiecte pentru tinerele talente: RFW Academia și RFW New Wave.
Între invitații excepționali ai Conferințelor Creativității de anul viitor se numără scriitorii Mircea Cărtărescu și Ioana Nicolaie, precum și psihologul Daniel David, rectorul Universității Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca.
Coordonate de designerii Lucian Broscățean și Ioana Ciolacu, alături de stilistul Ovidiu Buta, cele două platforme continuă misiunea secțiunii de Tineri Designeri și Debut a Romanian Fashion Week, care încă de la finalul anilor ‘90 a descoperit, lansat, promovat și sprijinit mulți dintre designerii care astăzi fac performanță prin brandurile lor, sau în medii profesioniste naționale și internaționale.
Romanian Fashion Week, a cărei primă ediție a fost organizată de Irina Schrotter în anul 1999, este în prezent una zonele care formează Romanian Creative Week (RCW), evenimentul care a fost desemnat în 2023, de către Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală, drept cel mai mare din UE dedicat industriilor creative.
Pentru cea de-a cincea ediție a RCW, care va avea loc la Iași, în perioada 14 – 25 mai 2025, cele două inițiative ale Romanian Fashion Week – RFW Academia și RFW New Wave – au rolul de a continua tradiția de peste 25 de ani în susținerea designului vestimentar emergent și inovator.

RFW ACADEMIA – Apel pentru studenți, masteranzi și doctoranzi
Apelul de proiecte RFW ACADEMIA oferă oportunitatea studenților, masteranzilor și doctoranzilor din cadrul departamentelor de Modă-Design vestimentar ale șase universități invitate să își exprime creativitatea pe tema „Fashion Upcycling: Couture-à-Porter”. Tema propune explorarea unor tehnici couture inovatoare, integrate într-o viziune sustenabilă, utilizând upcycling-ul ca element central al creației. Instituțiile de învățământ superior invitate sunt: Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca, Universitatea Națională de Arte din București, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași și Universitatea Tehnică a Moldovei din Chișinău.
Cerințe principale
Fiecare participant va propune o colecție de zece schițe care reflectă propria viziune asupra temei. Vor fi utilizate tehnici de upcycling, cu accent pe transformarea creativă a pieselor vestimentare și aplicarea unor metode couture pentru detalii și finisaje. Aplicațiile trebuie să includă planșe artistice, detalii tehnice și un text explicativ al direcției de abordare.
Termenul pentru depunerea aplicațiilor este 20 ianuarie 2025. Detalii despre calendarul complet al RFW Academia, precum și despre celelalte componente ale concursului pot fi găsite pe site-ul Romanian Creative Week.
Câștigătorul va fi recompensat cu un premiu în valoare de 1.500 de euro, un pachet-cadou de furnituri, ambele oferite de Freudenberg și o invitație de a face parte din selecția curatorială a RFW NEW WAVE 2026. Juriul este format din Alexandru Abagiu, Lucian Broscățean, Ovidiu Buta, Ioana Ciolacu, Sorin Stratulat și câte un reprezentant de la fiecare din cele șase universități invitate.
RFW NEW WAVE – Apel pentru proiecte dedicat designerilor emergenți
RFW New Wave, cel de-a doilea apel pentru proiecte anunțat de organizatori, este dedicat absolvenților universităților de artă și/sau ai altor instituții de învățământ superior, care activează în modă și au realizat deja cel puțin o colecție. De asemenea, se pot înscrie în competiție și tineri creativi/designeri care s-au lansat pe piață cu propria colecție.
Una dintre regulile principale este: colecția înscrisă să nu fi fost prezentată pe niciun podium până la Romanian Creative Week 2025. Participanții trebuie să creeze o colecție care să aibă între 13 și 17 ținute complete, explorând direcții estetice inovatoare precum Game-Changer, Neo-Avangardă, Upcycling / Sustenabilitate / Design responsabil sau Modă Conceptuală.
Cerințe principale
Aplicațiile pot include fotografii cu outfit-uri deja existente, fie schițe ale ținutelor, fie o combinație de fotografii și schițe (în completare).
Documentația necesară: scrisoare de intenție, CV sau artist bio, alături de materialele vizuale.
Aplicațiile se depun până la data de 20 ianuarie 2024, toate informațiile despre competiție putând fi găsite pe site-ul Romanian Creative Week. Cea mai creativă colecție va fi premiată cu 3.000 de euro și invitația de a face parte din selecția curatorială a RFW NEW WAVE 2026. Juriul este format din: Alexandru Abagiu, Lucian Broscățean, Ovidiu Buta, Ioana Ciolacu și Sorin Stratulat.
Despre Romanian Creative Week
Romanian Creative Week este organizat de Federația Patronatelor din Industriile Creative, singura federație patronală reprezentativă la nivel național ce activează în sectorul industriilor creative. S-a înființat în Iași, în august 2011. A organizat până acum, direct sau prin patronatele membre, mai mult de 100 de acțiuni de promovare națională și internațională a industriilor creative.
Parteneri instituționali ai RCW 2025: Primăria Municipiului Iași, Ministerul Culturii, Secretariatul General al Guvernului, Consiliul Județean Iași, Muzeul Național al Literaturii Române Iași, Complexul Muzeal Național Moldova Iași, Uniunea Artiștilor Plastici din România Filiala Iași, Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași, Centrul Internațional de Artă Contemporană, Ordinul Arhitecților din România – Iași, Muzeul Municipal „Regina Maria”, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, Aeroportul Iași, FontIS.
Parteneri: UniCredit Bank, Iulius, Pepsi, Audi, glo, Raiffeisen Bank, Lancôme, Banca Transilvania, Vodafone, Philips, Stella Artois, Zano, Pioneer Grup, Mionetto, Greentek Lighting, Jidvei, Godmother, Omni Mind, Murali, Siniat, Wink, Printco, Promotop, Centric, Grand Hotel Traian.
Parteneri media: Pro TV, Protv.ro, Digi 24, HotNews.ro, Newsweek România, Ziarul de Iași, Europa FM, Agerpres, Virgin Radio, Radio HIT, Investigatoria.ro, MediaQuality.ro, ArtHood.ro.
Media Quality este o publicație generalistă, focusată pe dezvăluiri, interviuri, reportaje, anchete, investigații de presă și știri de interes general, care își propune să pună calitatea înainte de toate.
SUSȚINE PROIECTUL MEDIAQUALITY.RO
JURNALISM INDEPENDENT ȘI DE CALITATE
ASOCIAȚIA PRESĂ PE BUNE: ANCHETE ȘI INVESTIGAȚII
Cont donații: RO19BRDE350SV52123463500 B.R.D. - G.S.G., Cod SWIFT: BRDEROBU

Donație recurentă
Donează lunar pentru susținerea proiectului MediaQuality.ro
Donație singulară