Povești „body positivity” impresionante pe podiumul Romanian Fashion Week. Designerul Ioana Ciolacu: „Dacă producem modă numai pentru femeile cu dimensiuni ideale, majoritatea oamenilor normali nu se vor regăsi în modă”

Publicat:

Distribuie articolul:

Romanian Fashion Week continuă la Iași cu show-uri spectaculoase și colecții care trezesc idealuri și conturează trenduri noi în moda din România. A doua seară a RFW, cea de sâmbătă, a adus pe catwalk-ul din Grădinile Palas creațiile unor designeri renumiți aât la nivel național, cât și international, între care: Ioana Ciolacu, Axente, Scapadona, Sandra Chira, Cristian Samfira, Smaranda Almășan. Tudor Halațiu, Hamza și o video proiecție a unui fashion film, în conceptul House of Compulsion.

Pentru toate show-urile de modă, machiajul va fi asigurat de echipa Lancôme, în coordonarea NMA Alexandru Abagiu, iar hair styling-ul poartă semnătura echipei Philips, coordonată de Ambasador Philips Sorin Stratulat.

Conceptul de body-positivity ajunge pe catwalk-ul Romanian Fashion Week prin prezența Ioanei Dodoloi, studentă a Universității de Modă și Design de la Cluj-Napoca, dar și prin prezența unor fotomodele trecute de vârsta de 50 de ani. Ioana Dodoi este invitată, în calitate de model plus-size, să fie model în cadrul colecției designerului Ioana Ciolacu. Ioana Dodoi are 21 de ani și are o poveste de viață complicată, luptându-se de aproape un deceniu cu o boală autoimună. Deschiderea către designul vestimentar i-a fost refugiu și eliberare, de vreme ce multe dintre luptele ei personale sunt sursă de inspirație în tot ceea ce această tânără crează, în calitatea ei de designer. Pentru că, de fapt, Ioana nu e model, ci tânăr designer, însă a acceptat să aducă acest concept de body-positivity pe catwalk, pentru că îl consideră esențial.

„Body positivity e un concept foarte important, pentru că orice persoană trebuie să poată vedea cum ar arăta o piesă vestimentară pe ea, indiferent câte kilograme are. Pentru că, dacă ne uităm numai în direcția modelelor cu dimensiunile ideale de 90-60-90 și producem modă numai pentru ele, majoritatea oamenilor normali nu se vor regăsi în modă. Trebuie să existe reprezentare, pentru că da, sunt și persoane care sunt natural slabe, dar multe se chinuie groaznic și nu e sănătos deloc. Eu cred că dacă tu esti sănătos și corpul tău se simte bine, nu contează ce greutate ai. Nu trebuie să ne forțăm să fim toate la fel. Eu nu sunt model de profesie, sunt designer, dar o să fiu anul acesta model în colecția Ioanei Ciolacu. Prima dată când am urcat pe catwalk a fost destul de emoționant, dar și empowering, pentru că nu prezint numai haine, ci prezint și o idee”, mărturisește Ioana Dodoloi.

Pentru că se luptă de atâția ani cu o boală autoimună, Ioana crede că arta ei trebuie să pună în dezbatere un concept despre care oamenii se tem să vorbească deschis: fragilitatea trupului uman. Așa că se inspiră din asta și folosește materiale care se rup, se destramă, astfel încât să sugereze descompunerea.

„Întoarcerea către  design a fost cumva eliberatoare. Mie îmi place să creez haine, haine pe care mie mi-ar plăcea să le văd pe stradă, să le văd purtate de alți oameni și haine pe care să le port și eu. Pentru mine e o formă de exprimare. Inspirația mea pentru majoritatea colecțiilor vine din orice este în jur, adică găsesc lucruri care mă inspiră. De exemplu, ultima mea colecție se inspiră din fragilitatea corpului uman. Inspirația aici a venit chiar de la mine, pentru că eu mereu am avut probleme pe partea asta medical, având de mulți ani o boală autoimună. Și cumva ăsta e felul meu de a procesa tot ce mi se întâmplă, toate vizitele la spital care au fost o experiență traumatizantă, că e greu în sistemul medical românesc să fii băgat în seamă, să te ia lumea în serios. Acum trăiesc cu asta, sunt funcțională, dar și pentru că am reușit să transpun artistic genul ăsta de trauma.


De exemplu, materialele pe care le folosesc sunt materiale destrămate, care arată cumva descopunerea trupului în timp. Pentru că, orice ai face, chiar dacă ai sau nu o boală, ăsta e un proces natural și mi se pare că e o stigmă. Să nu vorbim despre boli, să nu vorbim despre moarte, ceea ce nu mi se pare în regulă, pentru că modul în care tratezi o frică e să poți măcar vorbi despre ea. Și felul în care tai eu materialele e unul aparte, că trag de ele, le rup, e un fel de descărcare. RCW mi se pare important pentru expunerea artiștilor și pentru crearea conexiunilor în artă în România. În continuare vreau să fac design vestimentar”,
ne-a mai spus Ioana.

Designerul Ioana Ciolacu spune că prezența Ioanei Dodoloi în colecția ei de la Romanian Fashion Week, eveniment susținut de UniCredit Bank, Pepsi, glo, Huawei și Lenor, e un mod prin care această colecție câștigă mai multă profunzime, așa că explorarea conceptului de body-positivity pe catwalk-ul de la Iași e atât un statement, cât și un mod de a da semnificație practică modei, în care fiecare persoană merită să se regăsească.  

„Trebuie să spun că nu e prima oară când eu folosesc oameni care nu au dimensiunile acelea ideale în editoriale și campanii. Pentru că îmi place mult ideea de a prezenta imaginea reală a omului care se simte bine în haine, indiferent de dimensiunile lor. Și cum Ioana Dodoloi e o persoană foarte efervescentă și îmi place foarte mult de ea, mi-am dorit să fie prezentă în această colecție. Și un lucru pe care vreau să-l mai menționez e că ea are și o prezență foarte bună pe podium. De fapt, Ioana e un non-model model. Și cred că prezența ei în colecție dă adâncime ideii.”, a spus Ioana Ciolacu.

Publicul a putut admira și alți tineri creatori în cadrul zilelor modei de la Iași în cadrul RFW Platform, iar creațiile lor au putut fi admirate de publicul iubitor de modă în Grădinile Palas Iași.  Influența orașului natal, a subculturii și a familiei se simte și în creațiile lui AXENTE, care ilustrează procesul grațios de evoluție emoțională prin experiențe atât pozitive, cât și negative, explorând dualitatea naturii omului, condusă de putere și sensibilitate în mod simultan:

„Toate proiectele pe care le-am creat încă de la începutul brand-ului au luat naștere în urma unor experiențe, emoții sau amintiri foarte personale. Astfel, fie în mod conștient, fie inconștient, rădăcinile își pun mereu amprenta atât pe noi, ca oameni, cât și pe ceea ce creăm. Întorcându-mă la amintirile în care mama care îmi desena adesea, cred că acele momente au marcat primul meu pas către creativitate.

Deși am crescut într-un mediu restrâns, pe lângă liniștea orasului meu natal am observat mereu o diversitate enormă în ceea ce privește tipologiile de oameni în societate, gând pe care l-am folosit ca sursă de inspirație pentru a doua mea colecție intitulată ‘Black Sun’, care e în teorie un contra-atac la adresa regulilor pe care societatea ni le impune pentru a fi acceptați si integrați în ea. Astfel, cred cu tarie că estetica vizuală a brand-ului a fost influențată atât de micile amintiri, cât și de împrejurările și contextul social în care m-am dezvoltat ca om și ca artist.”

Duminică, 26 mai 2024, Romanian Fashion Week va continua cu colecțiile designerilor: BOL Fashion of Nature – designer Oana Lupaș, Carmen Secăreanu, Chic Utility, Tearless Street, Andrea Tincu, Laura Lazăr, Affair 37, Irina Schrotter.

Proprietatea intelectuală în industria modei, printre temele abordate la RFW Forum

Invitați de marcă și personalități din industriile creative au participat sâmbătă, 25 mai, la RFW Forum, conferința care a adus în centrul discuțiilor subiecte relevante legate de moda contemporană, sub umbrela Romanian Creative Week (RWC), cel mai amplu eveniment dedicat industriilor creative din UE. Organizat în cea de-a doua zi dedicată prezentărilor de modă, la intersecția show-urilor RFW Platform, pentru tinerele talente, și Romanian Designers, dedicat designerilor consacrați, forumul a problematizat, prin abordări interdisciplinare, aspecte care au făcut trimitere spre perspective istorice și proiecții ale viitorului.

Găzduit de Palatul Culturii, RFW Forum s-a axat pe proprietatea intelectuală și multiplele sale fațete în ceea ce privește industria modei, de la drepturile de autor pentru muzică în conținutul online de modă, pașii legali necesari, în România, pentru protejarea unei mărci comerciale, la exemple din praxisul artistic. Proprietatea intelectuală în modă și educație reprezintă un pilon pe care echipa Romanian Creative Week își propune să îl dezvolte în mai multe proiecte. Experți care activează în modă și în industriile creative au susținut prezentări cu referințe culturale și exemple din propria experiență profesională, iar la sfârșitul forumului a fost realizată o sesiune de Q&A și discuții.

Forumul a debutat cu Cătălin Alionte, directorul RCW, cu o experiență extinsă în domeniul muzical, care a susținut o prezentare privind proprietate intelectuală în muzică și modă: „Am prezentat tinerilor designeri experiența mea și a colegilor, pentru a găsi soluții privind utilizarea resurselor în mod corect și conform drepturilor de autor în creațiile și show-urile lor. Suntem într-o zonă de educație, în care le-am prezentat așteptările și modul în care putem proteja drepturile celorlalți participanți din zona de fashion, unde există și industrii conexe, unde regăsim o intersecție a industriilor creative. Este nevoie să fim protejați privind proprietatea intelectuală și, bineînțeles, să lucrăm conform legii”.

Discursul lui Cătălin Alionte a fost urmat de intervenția Mihaelei Glăvan, fondatoarea brandului cu același nume, care și-a prezentat experiența privind proprietatea intelectuală, respectiv un caz de încălcare a drepturilor de autor în cazul colecțiilor sale, având ulterior câștig de cauză. „Am vorbit despre efortul creativ al designerilor și despre cum putem să îl protejăm. Am discutat despre drepturile de autor, am prezentat un caz din experiența mea în care un produs mi-a fost copiat, și consider că este foarte important să conștientizăm care este impactul emoțional pe care îl are furtul intelectual. Însă ne putem proteja, putem câștiga și este o luptă pe care trebuie să o continuăm.”

Delia Ciurea, fondatoarea Agenției de Proprietate Intelectuală – ACTA MARQUE, și Andreea Livadariu, cadru didactic și avocat, au abordat protecția proprietății intelectuale în România. Discuțiile au fost moderate de Lucian Broscățean, conferențiar universitar doctor și designer vestimentar, care a transmis publicului RCW: „Am organizat acest forum în zilele dedicate Romanian Fashion Week, întrucât abordăm o temă relevantă și necesară, într-un sistem extrem de volatil. De aceea m-a bucurat prezența și interesul mediului academic, întrucât educația în proprietate intelectuală și drepturi de autor stă la baza unei industrii sănătoase. Educația reprezintă un pilon pe care vrem să ne axăm și în edițiile viitoare ale Romanian Creative Week pentru a crea, în timp, o metodologie de lucru alături de universitățile implicate și tinerii artiști„.

DESPRE ROMANIAN CREATIVE WEEK

Romanian Creative Week este organizat de Federaţia Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), singura federaţie patronală reprezentativă la nivel naţional ce activează în sectorul Industriilor Creative din România. În 2023, RCW a fost desemnat evenimentul care adună la un loc cel mai mare număr de industrii creative, la nivelul Europei, conform EUIPO.



Parteneri: Primăria Municipiului Iași, Consiliul Județean Iași, Ministerul Culturii, UniCredit Bank, Iulius, Muzeul Național al Literaturii Române Iași, Pepsi, glo, Lenor, Vodafone, Banca Transilvania, Mobexpert, Lancôme, Philips, Raiffeisen Bank, Centric, Stella Artois, Huawei, McDonald’s, Purcari, Moxy Hotels, BMW Apan Motors Iași, Epson, Quartz Matrix, Complexul Muzeal Național Moldova Iași, Freudenberg, ordinul Arhitecților din România Iași, Printco, Wink, Greentek, Noir, Zano, Iași Airport, FILIT, Godmother, Omnimind, Universitatea „Al. I. Cuza” Iași, Universitatea de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa”, Uniunea Artiștilor Plastici Filiala Iași, Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași.

Parteneri Design: FEPIC, Primăria Municipiului Iași, Consiliul Județean Iași, Ministerul Culturii, Iulius, UniCredit Bank, Pepsi, Glo, Lenor, Lancome, Philips, Centric, Stella Artois, Freudenberg, Prcari, Moxy Hotels, Huawei, BMW Apan Motors Iași, Noir, Printco.

Partenerii media: ProTv.ro, PRO TV, Digi 24, HotNews, Libertatea, Newsweek România, Agerpres, Unica, Viva!, Avantaje, Elle, Ringier, TVR Iași, Alist Magazine, Ziarul de Iași, PressHub, Investigatoria, Media Quality, ArtHood, The Woman.

RCW Friends: Acaju, Beer Zone, Cafeneaua Piața Unirii, Madison, Skin, Nish feat. Nuba, Foom, Nuba Palace.

Website | Mai multe articole

Media Quality este o publicație generalistă, focusată pe dezvăluiri, interviuri, reportaje, anchete, investigații de presă și știri de interes general, care își propune să pună calitatea înainte de toate.

SUSȚINE PROIECTUL MEDIAQUALITY.RO

JURNALISM INDEPENDENT ȘI DE CALITATE

ASOCIAȚIA PRESĂ PE BUNE: ANCHETE ȘI INVESTIGAȚII

Cont donații: RO19BRDE350SV52123463500 B.R.D. - G.S.G., Cod SWIFT: BRDEROBU

Donează prin paypal icon

Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului MediaQuality.ro

Distribuie articolul:

Redacția
Redacțiahttps://www.mediaquality.ro
Media Quality este o publicație generalistă, focusată pe dezvăluiri, interviuri, reportaje, anchete, investigații de presă și știri de interes general, care își propune să pună calitatea înainte de toate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.
Captcha verification failed!
Scorul utilizatorului captcha a eșuat. va rog sa ne contactati!

Cele mai noi articole

ANALIZĂ UBB: Anomalia votului în Cluj-Napoca. Ce s-a întâmplat cu Emil Boc

Cercetătorii de la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării (FSPAC) din cadrul UBB Cluj-Napoca au realizat o analiză algoritmică a sentimentului exprimat...

Radu Hossu își anunță candidatura la șefia USR: „O grupare mică și cu putere în partid și-a luat partidul pe persoană fizică”

Cunoscutul activist civic, Radu Hossu, iese acum public cu o decizie surprinzătoare: aceea că va candida la conducerea USR, după demisia lui Cătălin Drulă....

Extremismul și alte isme. Intrarea mulțimii în istorie și ieșirea din cheia mitologiei revoluționare. Cum se pune mâna pe putere

Mi-am adus aminte de cartea lui Eric Hoffer - „Adepții fanatici. Reflecții asupra naturii mișcărilor de masă” citită acum ceva ani, publicată de editura...

Garda și votul

„Trăiască Garda! ” -  s-a auzit recent în plenul Parlamentului României. Nu s-a spus în șoaptă, sau în gând, așa cum am putea crede,...

Premieră în turism. Oază de verdeață și relaxare pe plajele din Mamaia 

Mamaia va fi stațiunea în care, „în premieră mondială”, se va construi un parc amplasat direct pe plajă, pe o lungime de aproape 8...

NEWS ALERT George Simion, anchetat pentru instigare la falsificarea semnăturilor pentru candidatura lui Silvestru Șoșoacă la europarlamentare

George Simion, liderul AUR, este vizat de Parchetul General pentru instigare la fasificarea listelor de semnături pentru depunerea candidaturii independente a lui Silvestru Șoșoacă...

Articole asemănătoare

ANALIZĂ UBB: Anomalia votului în Cluj-Napoca. Ce s-a întâmplat cu Emil Boc

Cercetătorii de la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării (FSPAC) din cadrul UBB Cluj-Napoca au realizat...

Radu Hossu își anunță candidatura la șefia USR: „O grupare mică și cu putere în partid și-a luat partidul pe persoană fizică”

Cunoscutul activist civic, Radu Hossu, iese acum public cu o decizie surprinzătoare: aceea că va candida la conducerea...

Extremismul și alte isme. Intrarea mulțimii în istorie și ieșirea din cheia mitologiei revoluționare. Cum se pune mâna pe putere

Mi-am adus aminte de cartea lui Eric Hoffer - „Adepții fanatici. Reflecții asupra naturii mișcărilor de masă” citită...